Ripoll Capital Cultural

portalada ripoll

La Capital de la Cultura Catalana s’adreça a tot el domini lingüístic i cultural català. Té l’objectiu de contribuir a ampliar la difusió, l’ús i el prestigi social de la llengua i cultura catalanes, incrementar la cohesió cultural dels territoris de parla i cultura catalanes i, finalment, promocionar i projectar el municipi designat com a Capital de la Cultura Catalana, tant a l’interior com a l’exterior.

L’organització Capital de la Cultura Catalana, entitat independent nascuda de la societat civil, creada el 1998, és qui ha implantat i desenvolupa la capitalitat de la cultura catalana en l’àmbit lingüístic i cultural català, que inclou quatre estats europeus.

La primera ciutat a assumir aquesta capitalitat va ser Banyoles l’any 2004. La nostra vila tindrà l’honor de ser Capital de la Cultura Catalana 2013, i, tot i que l’han precedida ciutats tan importants com Lleida o Tarragona i que la seguirà Barcelona, Ripoll té una importància cabdal en la llarga història de la nostra nació.

Ripoll es troba en el junyent dels rius Ter i Freser, i des d’èpoques molt remotes va ser lloc de pas i cruïlla de camins; per aquest motiu ha estat testimoni de tota mena d’intercanvis econòmics i culturals. Amb el pas dels segles les influències socials, econòmiques i culturals l’han convertit en una vila referent en molts aspectes.

La vila de Ripoll és coneguda arreu pel sobrenom de Bressol de Catalunya, associat a la figura del comte Guifré el Pilós, reconquistador i repoblador dels territoris, iniciador de la dinastia comtal catalana en trencar el vassallatge i dependència del rei franc.

Per commemorar aquesta capitalitat, una comissió formada per persones tant a títol individual com en representació del teixit associatiu local han programat tota l’oferta cultural de l’any 2013 a partir de tres grans eixos :

El Patrimoni i la història serà un dels eixos que vertebraran la Capital de la Cultura Catalana d’aquest 2013. El màxim exponent del romànic català, la importància com a centre cultural del Reial Monestir de Santa Maria de Ripoll al llarg de la seva història, i la tasca de l’Scriptorium, les figures cabdals de Guifré, l’abat Oliba, Gerbert d’Orlhac (Papa Silvestre), Berenguer el Vell, el Bisbe Morgades i la renaixença, el modernisme…

La industrialització. Tradicionalment des del segle XV Ripoll ha estat una vila industrial. Primer, amb les fargues i l’aprofitament hidràulic dels rius. El treball del ferro pel mètode de farga catalana dotà Ripoll d’una rellevància excepcional materialitzada en les eines agrícoles, claus i armes de foc d’una gran qualitat.

Posteriorment, la indústria tèxtil va agafar embranzida gràcies també a l’aprofitament de la força de l’aigua. D’aquesta tradició segles més tard en sorgiria la indústria tèxtil dels S. XIX i XX i la metal·lúrgica moderna de fabricació de màquines i eines que avui continua operant des de Ripoll en un món global. L’exposició permanent de la Farga Palau i el Museu Etnogràfic de Ripoll recullen, exposen i dinamitzen aquest llegat.

Finalment, tindrem un tercer eix que incideix en l’etnografia i la cultura popular. A Ripoll tenim un dels museus etnogràfics més antics del país -recentment ha obtingut el Premi Nacional de Cultura-, afegit a la riquesa d’associacions i entitats que actualment preserven i projecten amb gran dinamisme les nostres tradicions, activitats i festes cap al S. XXI.

El principal objectiu de la capitalitat cultural 2013 és la mobilització de milers de persones cap a Ripoll, al llarg d’aquest any i els propers. El seu principal efecte és potenciar la marca “Ripoll” associada a la cultura i al turisme d’inquietuds culturals. En aquest context ens proposem ampliar i difondre la nostra catalanitat, la nostra llengua i la nostra cultura, fer-les més presents en la nostra societat, i difondre-les més enllà del nostre propi territori, apropar-les a tots els països de parla catalana amb l’objectiu d’incrementar-ne la cohesió cultural.

Per aconseguir aquests objectius treballarem des de Ripoll i de forma transversal cooperant amb altres municipis i comarques dels Països Catalans per tal d’ampliar aquesta xarxa de difusió i multiplicar-ne l’efecte. Ens obrirem a projectes culturals, socials i turístics que permetran projectar la capitalitat a molts àmbits.

EL LOGOTIP

L’Ajuntament de Ripoll va convocar un concurs per triar la imatge de «Ripoll, Capital de la Cultura Catalana 2013» i es van presentar fins a 21 propostes. Finalment, el dia 8 de gener de 2012, a la sala Tomàs Raguer del Museu Etnogràfic, el jurat format per la pintora Montserrat Barros; l’impressor Jordi Maideu; el publicista Albert Solé; el regidor de Cultura de l’Ajuntament de Ripoll, Ramon Santanach i l’alcalde de Ripoll, Jordi Munell, va atorgar el premi del disseny del logotip a Laura Colomer, de Magenta estudi de disseny, de Ripoll.

El logotip de «Ripoll, Capital de la Cultura Catalana 2013», que representa el Monestir de Santa Maria de Ripoll en forma de barretina, està inspirat en quatre elements: la barretina catalana, el color vermell, la sardana i les quatre barres.

 

concurs-ripoll2013